کد خبر: 935977
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
در سالروز بسیج مستضعفان
پنج عنوان کتاب تخصصی کشاورزی با عنوان راهنمای کاشت، داشت و برداشت پیاز، سیب‌زمینی، پرورش بوقلمون، پرورش شتر و پرورش شتر مرغ با استفاده از ظرفیت ارزشمند کارشناسان خبره و کشاورزان نمونه کشور به مناسب سالروز بسیج مستضعفان رونمایی شد.
پنج عنوان کتاب تخصصی کشاورزی با عنوان راهنمای کاشت، داشت و برداشت پیاز، سیب‌زمینی، پرورش بوقلمون، پرورش شتر و پرورش شتر مرغ با استفاده از ظرفیت ارزشمند کارشناسان خبره و کشاورزان نمونه کشور به مناسب سالروز بسیج مستضعفان رونمایی شد. 

در نشستی خبری که با حضور محمد‌رضا جهانسوز، رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین کاظم خاوازی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد از دو کتابچه عملیاتی در خصوص محصولات راهبردی گندم و کلزا نیز رونمایی شد. 

کاظم خاوازی با اشاره به اینکه از نظر اطلاعات و دانش مشکلی نداریم، افزود: این دانش باید به گونه‌ای به کشاورزان منتقل شود و ما با تولید محتوا تحت عنوان دست نامه و ارائه آن‌ها به کشاورزان این دانش را به آن‌ها منتقل کردیم و این عمل می‌تواند به تغییر فرهنگ و رفتار کشاورزان کمک کند.

وی در خصوص تأثیر تحریم‌ها در بخش کشاورزی گفت: بخش کشاورزی به دلیل ماهیتی که دارد و برنامه‌ریزی‌های صدساله که در این حوزه انجام شده است، تأثیر بسیار کمی از تحریم‌ها خواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: در خصوص چند کالا که باید وارد کنیم مثل واکسن برای نیاز امسال وارد کردیم و شرکت سرم‌سازی رازی در سال آینده واکسنی، چون آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را در داخل کشور تولید خواهد کرد.

خاوازی افزود: بخش‌های دیگر تحقیقات که در سال‌های گذشته انجام شده امسال عملاً جلوی تحریم را گرفته و ما در خصوص محصولاتی، چون گندم، جو و کلزا اقداماتی انجام دادیم که هیچ مشکلی برای هسته‌های اولیه این محصولات در داخل کشور نداریم و در سال آینده در خصوص گندم بی‌نیاز هستیم.

اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز در سراسر کشور

همچنین رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی که در این مراسم سخن می‌گفت، افزود: همکاری ویژه بین سازمان بسیج و وزارت جهادکشاورزی به صورت یک طرح فراگیر و با عنوان طرح بسیج همگام با کشاورز از سال ۹۲ آغاز شد.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۹۳۵ مربی بسیجی شبکه‌سازی شدند و در ۲۱ استان کشور و ۸۷ شهرستان به خدمت مشغول شدند و این طرح از روز‌های اول شروع یک طرح مشترک با وزارت جهاد‌کشاورزی بود.

جهانسوز افزود: حدود دو سال پیش وقتی طرح ثمرات خود را نشان می‌داد ما در ۱۶۰۰ نقطه با موفقیت روبه‌رو بودیم و در سال گذشته این میزان به ۱۲ هزار نقطه رسید و امسال از ۲۲ هزار نقطه هم گذشت و ما امیدواریم تا سال آینده به ۴۰ هزار روستا هم برسد.
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه با حمایت ویژه‌ای که سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی صورت داد و با روحیه بسیجی همکاران ما و با حضور کشاورزان نمونه و کارشناسان خبره گام‌های جدیدی برداشته شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ عنوان کتاب چاپ شده است، گفت: در زمینه گندم، برنج، مرکبات راهنمای پرورش دام‌های سبک کتاب چاپ شده است و امروز پنج کتاب راهنما در زمینه‌های کاشت و داشت و برداشت پیاز، سیب‌زمینی، راهنمایی پرورش بوقلمون، راهنمایی پرورش شتر و راهنمایی پرورش شتر‌مرغ رونمایی می‌شود که این کتاب‌ها بومی‌سازی شده کشور خودمان است.
وی با اشاره به اینکه دو کتابچه عملیاتی در محصولات راهبردی گندم و کلزا هم رونمایی می‌شود، گفت: گندم محصول استراتژیک و خودکفایی در آن بسیار مهم است.

جهانسوز افزود: در طرح ملی بسیج همگام با کشاورز در ۷ هزار روستا کانون‌های یادگیری برگزار می‌شود و آموزش و توانمند‌سازی ۳۵۰۰ نفر از مهندسین کشاورزی به‌عنوان مربیان طرح بسیج همگام با کشاورز انجام خواهد شد و همچنین ایجاد شبکه مشاوره‌ای آنلاین، تولید محتوای آموزشی کاربردی، تجهیز ۷ هزار پایگاه مقاومت روستایی به کتابخانه‌های تخصصی کشاورزی از جمله اقداماتی است که انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بین کشاورزان نمونه و متوسط ملی دو تا ۲۱ برابر فاصله عملکردی داریم، گفت: به دلیل علمی نبودن کشاورزی این شکاف عملکردی وجود دارد و ما به دنبال کوتاه کردن این فاصله هستیم.
جهانسوز خاطر نشان کرد: در بسیج همگام با کشاورز سه قدم مهم برداشته شد که قدم اول تولید کتب، قدم دوم آموزش مهندسین کشاورزی و قدم سوم از ترویج کشاورزی به سمت تسهیل‌گری رفتیم.

تغییرات ۱۰ ماهه هزینه خوراک خانوار فاصله ۵ /۳ میلیونی دستمزد تا معیشت

روند ۱۰ ماهه افزایش هزینه سبد خوراکی خانوار کارگری نشان می‌دهد که فاصله مجموع دستمزد و مزایا تا هزینه ماهانه معیشت خانوار به ۵ /۳ میلیون تومان رسیده است.
به گزارش مهر، میزان سرانه مصرف ۱۴ قلم ماده غذایی و ضروری خانوار کارگری که مبنای محاسبات مزدی قرار دارد، حاکی از آن است که هزینه سرانه مصرف روزانه سبد غذایی از حدود ۶۸۷۰ تومان در دی‌ماه سال گذشته با گذشت حدود ۱۰ ماه در آبان ماه سال‌جاری به ۱۱ هزار و ۸۸۵ تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های یک روز خانوار در آبان ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته ۰۱/ ۷۳ درصد رشد داشته است؛ با توجه به اینکه بر اساس محاسبات مزدی سال گذشته هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار کارگری در سال ۹۶ معادل ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود، اکنون طبق محاسبات صورت گرفته، صرفاً با شرط رساندن سطح معیشت خانوار به سال ۹۶، هزینه معیشت خانوار ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.
به این ترتیب هزینه سبد معیشت خانوار که در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده، براساس محاسبات منتهی به اواسط آبان ماه سال‌جاری به ۴میلیون و ۹۶۱ هزار و ۶۰۲ تومان افزایش پیدا کرده است.

جدول روند یکساله افزایش هزینه سبد‌غذایی در ۱۰ ماه گذشته

محاسبات مزدی نمایندگان کارگری شورای عالی کار از روند افزایش هزینه سبد معیشت ماهانه خانوار طی ۱۰ ماه گذشته، حکایت از جهش ۲۳ /۸۷ درصدی هزینه سبد خانوار در این بازه زمانی دارد.

همچنین این محاسبات مزدی نشان می‌دهد، فاصله حداقل دستمزد و مزایا با احتساب حق اولاد، مسکن و بن کارگری تا سبد معیشت که در سال گذشته یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۲۶۰ تومان بود، طبق محاسبات انجام شده در آبان ماه سال‌جاری به ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۸۷۰ تومان افزایش یافته است.
بر این اساس، در سال گذشته دستمزد خانوار فقط ۰۶/ ۵۲ درصد از هزینه‌های ماهانه را پوشش می‌داد، اما در حال حاضر سطح پوشش دستمزد به هزینه سبد خانوار به ۳۳ /۲۸ درصد کاهش پیدا کرده است. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی وعده داده بود جلسه شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری در مورد جبران قدرت خرید کارگران تشکیل شود؛ این جلسه تشکیل شد، اما منجر به اتخاذ تصمیم نشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار